Het grootste online winkelcentrum

  • De meeste shops
  • Het grootste aanbod producten
  • Altijd de beste deal

Infographic: Nike Air Max Day 2019

Persbericht Nike Air Max Day 2019

Infographic Nike Air Max Day 2019

Wil je deze infographic op je website gebruiken? Kopieer dan de onderstaande code en plak deze in de broncode van je website:

Nederland dé Nike Air Max hoofdstad van de wereld
De Air Max van Nike is al jaren onverminderd populair in de gehele wereld. Opvallend is dat Nederland stipt op nummer 1 staat als allergrootste Air Max Fan. Meer dan een derde van de Nederlanders heeft namelijk wel een paar van deze legendarische sneakers in zijn of haar bezit. Vandaag met Nike Air Max Day vieren we de geboorte van de eerste Nike Air Max sneaker op 26 maart 1987, de Nike Air Max 1 werd namelijk op deze dag gelanceerd. Opvallend is dat nergens ter wereld deze sneaker zo populair is als bij ons in Nederland. Al jaren is Nederland dé Nike Air Max hoofdstad van de wereld, ook dit jaar is Nederland weer de grootste Nike Air Max liefhebber. Dit blijkt uit een onderzoek van online winkelcentrum beslist.nl.

Nederland stipt op nummer 1
Nederland staat al jaren stipt op nummer 1, nergens is de Air Max zó populair. Nederland wordt gevolgd door Denemarken, Servië, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk. De Verenigde Staten, thuisland van de Air Max, moet het doen met een plaats ver buiten de top 10. Hier is namelijk de Air Jordan verreweg het meest populair.

Populariteit binnen Nederland
Binnen Nederland blijken er grote regionale verschillen in populariteit. In de Randstad en Flevoland zoekt men online vooral naar de “Nike Air Max 720”. In Drenthe is men het meest geïnteresseerd in de “Air Max 95”, terwijl men in Gelderland en Groningen vasthoudt aan de iconische “Air Max 1”. “In Nederland is de Air Max populair geworden dankzij de heersende ‘gabber subcultuur’ in de jaren ‘80 en ‘90. Tegen de tijd dat de gabbercultuur later in de jaren ‘90 verdween werd de Air Max meer algemeen geaccepteerd. Sindsdien is de populariteit van de sneakers alleen maar toegenomen omdat de sneakers zo lekker zitten én vanwege het trendy uiterlijk.” Aldus Hieu Nguyen, een sneakerliefhebber.

Exclusieve sneaker releases “Naast de gangbare modellen, brengt Nike ook limited editions op de markt voor de echte ‘sneaker addicts’. Deze limited editions worden in beperkte oplages geproduceerd, ze worden dan ook verkocht via een online lotingssysteem en slechts een paar exclusieve verkooppunten. Naast de schaarste van deze sneakers wordt de hype rondom deze sneakers gecreëerd door samenwerkingen met bekende designers of sterren zoals Piet Parra (Pieter Janssen) en Serena Williams. Voor de ‘sneakerheads’ ontpoppen deze sneakers zich tot echte collectors items. Ze brengen op de resell markt nog meer op dan de retailprijs.” legt Nguyen uit. “Zelf ben ik ooit bij een vriend in Amsterdam gaan logeren om een exclusieve sneaker te scoren. Ik ben toen al om 5 uur ’s ochtends in de kou en regen voor de winkel gaan wachten. De duurste sneaker die ik bezit is de Nike The Ten Air Max 97 ‘Off-White’, dit is een samenwerking tussen Nike en designerlabel Off-White van Virgil Abloh. Deze heb ik destijds aangeschaft voor €190,- maar deze zijn nu meer dan €1.000,- waard.” antwoordt Nguyen wanneer wij vragen wat hij er voor overheeft om een exclusieve sneaker te scoren.

Luchtige weetjes
• Eigenlijk was de Nike Air Max niet de eerste schoen van Nike die gevuld was met lucht (of eigenlijk: gas). Dit was de Tailwind die in 1978 op de markt kwam. In deze hardloopschoen zat het luchtkussen verborgen in de zool. Bij de Nike Air Max is het luchtkussen voor het eerst wél zichtbaar.
• Na de introductie van de Nike Air Max 1 is het luchtkussen nog een tiental keer gewijzigd. De laatste update was in 2019 bij de lancering van de Air Max 720.
• De huidige Nike Air Max modellen hebben een luchtkussen in de gehele zool maar bij het eerste model, in 1987, zat het luchtkussentje enkel in de hak.
• De Air Max stond vroeger bekend als ‘zweetvoetschoen’. Tegenwoordig is dit echter niet meer het geval. Uit onderzoek van verkoopdata en online zoekgedrag blijkt namelijk dat er geen correlatie is tussen Air Max sneakers en producten tegen zweetvoeten.
• Normaal gesproken lanceert Nike op Nike Air Max Day een exclusieve sneaker. Nike heeft aangekondigd het dit jaar anders te gaan doen, zij gaan dit jaar namelijk geen nieuwe sneaker releasen. Wat Nike wél gaat doen is een nieuwe campagne starten genaamd ’Give Fresh Air’. Dit initiatief focust zich op het geven van ondersteuning aan lokale organisaties en om de kracht van de gemeenschap te verdedigen.

Infographic
Toen de Nike Air Max voor het eerst in de winkels verscheen op 26 maart 1987 had niemand kunnen denken dat deze sneaker zou uitgroeien tot een iconische sneaker van wereldformaat. Online winkelcentrum beslist.nl heeft de belangrijkste Air Max-feiten en trends voor je op een rij gezet in bovenstaande infographic.

Bronnen: beslist.nl, Dresscode.nl, Nike, Google Trends

Algemeen
Beslist.be Beslist.be is het grootste online winkelcentrum van België waar u zorgeloos, veilig en overzichtelijk producten kunt vergelijken en bestellen. Met ons ruime assortiment van miljoenen producten bieden we de consument een duidelijk overzicht wat er online te koop is en voor welke prijs zodat u de beste aanbiedingen kunt vinden. Zo is het bij ons altijd sale. Bent u op zoek naar goedkope outlets, vraagt u zich af of u dat nieuwe product in de aanbieding kunt kopen of wilt u een prijsvergelijking doen; online shoppen begint bij beslist.be. Ook als u producten wilt kopen met een snelle levertijd en een goedkope prijs.

© 2005 - 2019 beslist.be™

Beslist.be maakt gebruik van cookies. Gaat u verder op onze website, dan stemt u in met het plaatsen van cookies en de verwerking van deze data door ons en onze partners.