Auto's Baby & peuter Boeken Cadeaus & gadgets Computers Dierenbenodigdheden Drogisterij Elektronica Erotiek Eten & drinken Fietsen Films & Series Games Horloges Huishoudelijk Juwelen Kantoor Kleding Klussen Meubels Mode accessoires Multimedia-accessoires Muziekinstrumenten Parfumerie Sanitair Schoenen Software Speelgoed Sport & outdoor Tuinartikelen Woonaccessoires
of

Het grootste online winkelcentrum

  • De meeste shops
  • Het grootste aanbod producten
  • Altijd de beste deal

Coronavirus zoektrends

Veranderingen in (online) koopgedrag door het nieuws rondom het coronavirus

De intelligente lockdown is inmiddels al een ruime maand van kracht. De lockdown heeft ons dagelijkse leven flink veranderd nu we (grotendeels) thuis zijn. Dit heeft ook grote invloed op het koopgedrag van mensen. In de supermarkten werd natuurlijk veel gehamsterd in het begin van de coronacrisis, maar ook online wordt nog steeds veel vaker gezocht naar sommige productcategorieën. Per belangrijke gebeurtenis zoals een persconferentie verandert het (online) koopgedrag opvallend.

Beslist.nl maakte een overzicht van de invloed die het coronanieuws heeft op het (online) koopgedrag. Sommige productcategorieën waren na een aankondiging van bepaalde maatregel meer populair, ook de productcategorieën die juist minder populair zijn vertellen wat over onze mindset.

Veranderingen in (online) koopgedrag door het nieuws rondom het coronavirus

Wil je deze infographic op je website gebruiken? Kopieer dan de onderstaande code en plak deze in de broncode van je website:

Veranderingen in koopgedrag door nieuws en persconferenties rondom het coronavirus
De intelligente lockdown is inmiddels al een ruime maand van kracht. De lockdown heeft ons dagelijkse leven flink veranderd nu we (grotendeels) thuis zijn. Dit heeft ook grote invloed op het koopgedrag van mensen. In de supermarkten werd veel gehamsterd in het begin van de coronacrisis, maar ook online wordt nog steeds veel vaker gezocht naar sommige productcategorieën. Per belangrijke gebeurtenis heeft online winkelcentrum beslist.nl gezien dat het koopgedrag door bijvoorbeeld een persconferentie opvallend veranderd.

Beslist.nl maakte een overzicht van de invloed die het coronanieuws heeft op het (online) koopgedrag. Sommige productcategorieën waren na een aankondiging van bepaalde maatregelen meer populair, ook de productcategorieën die minder populair zijn vertellen wat over onze mindset.

Overall overzicht * verderop in dit artikel vind je een overzicht per gebeurtenis

Meest populaire categorieën op basis van aantal bezoekers april 2020 (cijfers t/m 22 april 2020)
1. Tuinafscheiding (+272%)
2. Skeelers (+3043%)
3. Opzetzwembaden (+4666%)
4. Klusaccessoires (+248%)
5. Binnenverlichting (+95%)
6. Bankstellen, o.a. tuinbanken (+112%)
7. Tuinplanten (+1518%)
8. Sneakers (-45%)
9. Plantenbakken (+214%)
10. Loungesets (+137%)
11. Puzzels (+1240%)
12. Trampolines (+587%)
13. Speeltoestellen (+241)
14. Schoonmaak (+1335%)
15. Gewichten (+1673%)
% gebaseerd t.o.v. dezelfde periode in 2019

De meest populaire categorieën april 2019 (cijfers t/m 23 april 2019)
1. Sneakers
2. Jassen
3. Tassen
4. Broeken
5. Jurken
6. Mobiele telefoons
7. Sandalen
8. Binnenverlichting
9. Bankstellen
10. Slippers
11. Loungesets
12. Laarzen
13. Shirts
14. Tuinafscheiding
15. Truien

--- Funfact: We halen 'alles uit de kast' om tijdens de crisisperiode er thuis toch een feestje van te maken. Zo worden verjaardagen en geboortes in quarantaine gevierd, ook de vlag wordt uitgehangen voor de leerlingen die geslaagd zijn voor hun middelbare schooldiploma. Dit ziet beslist.nl aan de toenemende bezoekers binnen feestversiering, de bezoekers binnen deze categorie namen met zeventig procent toe. (week 16 t.o.v. week 12) ---

Tijdlijn; de invloed van aankondigingen en persconferenties op (online) koopgedrag

21 april: persconferentie aankondiging verlenging van maatregelen maar opening van de scholen en de kinderopvang
Letter en figuurlijk met de handen in het haar; de contactberoepen zoals kappers mogen toch niet open. Het geduld is op en dat resulteert in een nog grotere interesse voor tondeuses (+59%) en kaper scharen (+114%). Deze behoefte is nu het langer duurt nog groter dan na de aankondiging van 23 maart dat kapperszaken en andere contactberoepen het werk verplicht moeten neerleggen.

Het lente weer in combinatie met het nog langer thuis zijn zorgt ervoor dat we de zomer in ons bol krijgen. In maart stopt Nederland met het zoeken naar vakantiebenodigdheden zoals koffers en badkleding. Voor het eerst weer zien we weer een groei in de online zoektocht naar bikini’s (+31%) voor onze vakantie in de achtertuin.

Percentages zijn gebaseerd op de periode 21 april tot en met 22 april t.o.v. de periode daarvoor

5 april: persconferentie met een update, de boodschap van het kabinet: houdt er rekening mee dat we ook na 28 april een ‘anderhalve meter samenleving’ zullen hebben
Nederland realiseert zich dat de situatie niet snel zal terugkeren naar wat het was voor de coronacrisis. Hier ontstaat de behoefte om het huis op orde maken. Dit doen we met o.a. tuinafscheiding (+73%), loungesets (+92%), tuinplanten (+108%) en tuinhuisjes (+77%).

Het wordt daarnaast steeds warmer met heerlijk lente weer (nog niet zomers- of tropisch warm. Met deze temperaturen zaten we normaal op school of op het werk maar nu zitten we thuis dus gaan we al eerder dan vorig jaar op zoek naar manieren om lekker af te koelen. Opzetzwembaden groei met 209 procent ten opzichte van de periode daarvoor.

De interesse om bezig te blijven verminderd niet, artikelen zoals puzzels, skeelers en trampolines blijven veel gezocht.

Percentages zijn gebaseerd 5 april tot en met 20 april t.o.v. dezelfde periode ervoor

31 maart: verlenging van maatregelen tot en met 28 april in plaats van 6 april
Er zijn geen nieuwe maatregelen bijgekomen maar de maatregelen zijn wel verlengd, dus we zitten nog langer thuis dan initieel gedacht. Er zijn geen grote veranderingen in het online zoekgedrag, de meest bezochte categorieën zijn percentueel gezien wel al minder populair, de vraag verzadigd iets. Immers hebben de meeste consumenten al eerder bijvoorbeeld een puzzel gekocht.

• Puzzels (-17%), t.o.v. 2019 +1799%
• Skeelers (-12%) t.o.v. 2019 +2038%
• Klusaccessoires (-3%) t.o.v. 2019 +199%
• Gezelschapsspellen (-25%) t.o.v. 2019 +324%
• Schoonmaak (-11%) t.o.v. 2019 +119%
• Bouwstenen (-2%) t.o.v. 2019 +182%
• Game consoles (-10%) t.o.v. 2019 +712%
• Laptops (+5%) t.o.v. 2019 +302%
• Knutselartikelen (-11%) t.o.v. 2019 +325%
• Kapperscharen (+69%) t.o.v. 2019 +4614%

Percentages zijn gebaseerd 31 maart tot en met 5 april t.o.v. dezelfde periode ervoor

23 maart: bijeenkomsten en vergunning plichtige evenementen tot 1 juni verboden, contactberoepen zoals kappers en schoonheidssalons moeten dicht
• We volgen het RIVM-advies om vaak handen te wassen goed op, dat blijkt uit wel uit ons zoekgedrag naar handcrèmes die 302 procent is gestegen!
• Het nieuws dat de kapper dicht moet slaat in, we zoeken online massaal naar kappersscharen (+359%) en tondeuses (+159%) • Het wordt steeds vaker mooi weer om lekker buiten te spelen (dat moeten thuiswerkende ouders gedacht hebben). Er is steeds meer interesse voor buitenspeelgoed zoals speelballen (+173%) en skeelers (+180%).
• We zijn een beetje gewend aan het thuiswerken en hebben al gelijk na de lockdown de meeste items aangeschaft, toch blijven thuiswerk gerelateerde items nog interessant webcams (-3% t.o.v. vorige periode, máár +2944% t.o.v. 2019)
• Niet alleen de kapper is dicht maar natuurlijk ook de waxsalons en laserontharingsklinieken. Ontharingsapparaten (+22%) percentages zijn gebaseerd op 23 maart tot en met 30 maart t.o.v. dezelfde periode ervoor

15 maart: horeca, sportclubs, kinderopvang en scholen moeten dicht, zoveel mogelijk thuiswerken
Dé dag dat Nederland op slot ging. 15 maart om 17.30 werden voor het eerst vergaande maatregelen gepresenteerd. Hier zien we verschillende behoeftes ontstaan:
• Zo gezond mogelijk deze intelligente lockdown doorkomen vertaalt zich in de zoektocht naar fitnessartikelen (+2440%) en gewichten (+2369%)
• Gamen is ideaal vermaak voor in binnen tijdens de quarantaine, dat moeten Nederlanders gedacht hebben die op zoek gingen naar gamestoelen (+384%) en game consoles (+366%)
• Het wordt voorzichtig aan ook weer om buiten te spelen, de interesse voor trampolines (+576%) en skeelers (+1395%) neemt explosief toe!
• Thuiswerk plek inrichten wekt een interesse voor onder andere webcams (+1385%)
• Zoveel mogelijk thuisblijven dus dat nieuwe paar sneakers (-27%) kan wel wachten, net als een nieuwe (zomer)jas (-38%)
• Op vakantie gaan zit er voorlopig niet in, daarmee daalt onze interesse naar een nieuwe koffer (-59%), een badpak (-67%) of een slaapmat (-52%)

percentages zijn gebaseerd op periode 15 maart t/m 22 maart t.o.v. dezelfde periode ervoor.

27 februari: 1e coronageval geconstateerd in Nederland
De angst slaat toe, kan ik een besmetting voorkomen? Of heb ik al koorts? Dit verraadt ons online zoekgedrag naar digitale thermometers (+1127%) en handzeep (+235%).
De supermarkt hamsteraars kennen we natuurlijk al, maar ook online slaan de eerste hamsteraars hun slag en zoeken naar babyvoeding (+62%) en vriezers (+54%).

De angst voor het coronavirus en een eventuele lockdown is er maar er zijn nog geen significante verschillen in producten die we niet meer zoeken.

populaire categorieën: • Desinfecterende handgel
Wegwerphandschoenen
Stofmasker
jaccuzi
laptop kopen
trampoline
loungeset aanbieding

Algemeen
Beslist.be
Beslist.be is het grootste online winkelcentrum van België waar u zorgeloos, veilig en overzichtelijk producten kunt vergelijken en bestellen. Met ons ruime assortiment van miljoenen producten bieden we de consument een duidelijk overzicht wat er online te koop is en voor welke prijs zodat u de beste aanbiedingen kunt vinden. Zo is het bij ons altijd sale. Bent u op zoek naar goedkope outlets, vraagt u zich af of u dat nieuwe product in de aanbieding kunt kopen of wilt u een prijsvergelijking doen; online shoppen begint bij beslist.be. Ook als u producten wilt kopen met een snelle levertijd en een goedkope prijs.

© 2005 - 2020 beslist.be™

Beslist.be maakt gebruik van cookies. Gaat u verder op onze website, dan stemt u in met het plaatsen van cookies en de verwerking van deze data door ons en onze partners.

Akkoord