Werelddag van de Rechten van de Consument

Internationale Consumentendag

Op 15 maart is het Wereld Consumentendag Je staat er vast niet bij stil, maar je krijgt (bijna) elke dag te maken met consumentenrecht. Je hebt er mee te maken wanneer je even snel boodschappen gaat doen, maar ook wanneer je online een bestelling doet. Weet jij wel waar jij precies recht op hebt bij een online aankoop? Online winkelcentrum beslist.nl ondervroeg circa 900 bezoekers van haar website en ontdekte dat veel consumenten toch niet goed weten waar zij precies recht op hebben bij een online aankoop.

Bedenkingen?
We weten bijna allemaal braaf (86% van de ondervraagden) dat we als consument in ieder geval bij online shoppen altijd recht hebben op een bedenktijd van tenminste 14 dagen, deze bedenktijd gaat in de dag na levering van de bestelling. Binnen deze tijd kun je de webwinkel laten weten dat je van de aankoop afziet. Er zijn uitzonderingen op deze regel zoals (uitzonderingen daar gelaten: zoals op maakt gemaakte items).

Waar laat jij jouw geld liggen?
Toch weet een meerderheid (62%) van de online shoppers niet dat indien je jouw online bestelling in zijn geheel retour stuurt dat de webwinkel wettelijk verplicht is de bezorgkosten ook terugbetalen. De webwinkel mag dan geen kosten rekenen voor het afleveren van je bestelling. De kosten voor het terugsturen kunnen wel voor eigen rekening zijn. Dit moet de verkoper dan wel van te voren aangeven.

Een derde van de respondenten (36%) weet niet dat hij of zij recht heeft op een terugbetaling van het aankoopbedrag binnen 14 dagen nadat je hebt aangegeven dat je jouw bestelling retourneert. Maar de verkoper mag wél daarmee wachten totdat hij het product daadwerkelijk heeft terugontvangen of tot jij bewijs hebt geleverd dat je het product hebt teruggestuurd. De verkoper mag jou geen tegoed- of cadeaubon geven, dat wist 28% niet.

Afbeelding: Consumentendag

Top 10 ergernissen bij het online winkelen
Naast dat online winkelen een gemak is omdat je niet naar de fysieke winkel hoeft, zijn er ook vele ergernissen. Beslist.nl vroeg online shoppers naar hun grootste ergernissen.
1. (Hoge) verzendkosten of geen gratis verzendkosten;
2. (Hoge) retourkosten moeten betalen of geen gratis retour;
3. Niet kunnen kiezen voor levering bij een afhaalpunt;
4. Achteraf ontvang je een e-mail dat de artikelen die je besteld had toch niet meer op voorraad zijn;
5. Lange levertijd;
6. Het product is bij levering heel anders dan op de foto;
7. Je hebt producten in het winkelmandje geplaatst, bij het willen afrekenen blijken sommige artikelen ineens uitverkocht te zijn
8. De pakketbezorger geeft aan dat je niet thuis was terwijl je wel thuis aan het wachten was;
9. Alleen met een creditcard jouw bestelling kunnen afrekenen;
10. De pakketbezorgdienst geeft een heel ruim tijdvak van levering aan zodat je de gehele dag thuis zit te wachten op jouw bestelling.
De meest populaire producten van dit moment (april 2020) om online te bestellen zijn: skeelers, dames skeelers, kapersscharen, tuinartikelen en kasten

Bronnen: rijksoverheid, beslist.nl