Persbericht: Black Friday dit jaar nóg groter ondanks berichten over nep kortingen

Black Friday dit jaar nóg groter ondanks berichten over nep kortingen

De commerciële gekte is vandaag losgebarsten op Black Friday. Het van oorsprong Amerikaanse fenomeen is niet meer weg te denken uit Nederland. Ten opzichte van vijf jaar geleden is de online zoektocht door Nederlanders naar Black Friday Deals met maar liefst 1500% gestegen. Ieder jaar wordt er door ons steeds meer gekocht én meer uitgegeven. In vergelijking met vorig jaar wordt er nu in de eerste uurtjes van Black Friday al meer geshopt dan in dezelfde uren van Black Friday vorig jaar.

Laten we ons verleiden door Fake Friday?
In 2018 maar ook de afgelopen dagen werd er in de media al gewaarschuwd dat niet alle Black Friday kortingen, echte kortingen zijn. Sommige retailers faken kortingen door de prijzen op te hogen voordat zij korting geven, zo zou het maar zo kunnen zijn dat je gewoon hetzelfde betaald als voorheen maar dat je wél denkt dat je korting krijgt. Ondanks deze berichtgeving omarmt Nederland wel degelijk Black Friday. In 2018 zag beslist.nl al dat het aantal verkochte items explodeerde op Black Friday met een toename van maar liefst 383 procent. Dit jaar lijkt de piek nóg groter te worden, er lijkt nu al een forse stijging te zijn ten opzichte van Black Friday 2018.

Koopjes kosten ook geld
Beslist.nl ziet dat Nederlanders slim de duurdere aankopen bewaart tot Black Friday. Het gemiddelde aankoopbedrag van een item verdubbelde bijna ondanks de kortingen, de gemiddelde aankoopprijs per item ging van van 42 euro naar maar liefst 71 euro. Populaire koopjes zijn duurdere artikelen zoals elektronica en huishoudelijke apparaten. De consument ziet dit als de tijd om de smartphone te vervangen of om een ‘niet sexy’ huishoudelijk apparaat te kopen; want wie wil er nou voor de volle mep zijn stofzuiger vervangen?De grote stijger op deze dag zijn de Apple AirPods, we willen deze massaal voor een ‘prikkie’ scoren. De top populairste productcategorieën zijn koffiezetapparaten (vooral de koffiemachine), stofzuigers, mobiele telefoons, speakers, koelkasten, Tv’s, parfums (de topper is: Chanel Coco Mademoiselle.

Afbeelding: Black Friday

Vrouwen tussen 35 en 44 jaar oud worden het meest verleidt door online deals Wie zijn nou die online shoppers op Black Friday? Normaal gesproken zijn er evenveel mannelijke shoppers als vrouwelijke shoppers online, maar op Black Friday laat de Nederlandse vrouw zich graag verleiden door alle koopjes want maar liefst twee derde van de koopjesjagers op deze dag is vrouw. De grootste groep online shoppers bestaat uit vrouwen tussen de 35 en 44 jaar oud. Binnen de Nederlandse provincies zijn er ook grote verschillen. In Flevoland wonen relatief de grootste voordeelshoppers, de Noord-Hollanders blijven relatief het nuchterst onder de hoge kortingen.

Afbeelding: Black Friday

Bronnen: beslist.nl, Google Trends en Google